Vyhlásilo ho Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov (VZ OSN) v apríli 2018 v rezolúcii A/RES/72/272.

"Bicykel je jednoduchý a dostupný dopravný prostriedok," odôvodnila OSN rozhodnutie, prečo sláviť Svetový deň bicykla. Používa sa už dve storočia ako spoľahlivý, ekologicky čistý dopravný prostriedok.

OSN ďalej konštatovala, že bicykel predstavuje udržateľný a k životnému prostrediu šetrný dopravný prostriedok podporujúci navyše zdravie. Zdôraznila, že nie je to len dopravný prostriedok, ale aj prostriedok, ktorý umožňuje prístup k vzdelávaniu, starostlivosti o zdravie a športovaniu. Cyklistovi dáva tento prostriedok okamžité uvedomenie si prostredia, v ktorom sa pohybuje.

Svetový deň bicykla má povzbudiť členské štáty OSN, aby venovali bicyklu osobitné miesto pri rozhodovaní o rozvojových programoch a politikách. Tento deň, ako ďalej vyzdvihla OSN, má viesť jej členské štáty k tomu, aby zvýšenú pozornosť upriamili na problematiku bezpečnosti cestnej premávky formou zlepšovania dopravnej infraštruktúry.

"Tento deň má každého z nás pozvať k tomu, aby sme uprednostňovali a podporovali používanie bicykla. A to s cieľom pomáhať trvalo udržateľnému rozvoju a obohateniu výchovy, najmä telesnej, ďalej predchádzať chorobám, podporovať toleranciu a vzájomné porozumenie, ako aj uľahčiť spoločenskú inklúziu a kultúru mieru," uviedla OSN na svojej internetovej stránke.

ZDROJ: www.skolske.sk

 - ÚPLNE PRVÝ BICYEKL

www.slovensko.rtvs.sk/clanky/spolocnost/226285/zaujimavosti-z-historie-bicyklov

Už od roku 1998 ale v Európe oslavujeme 3. jún ako európskym deň bicyklov. História bicykla ako dopravného prostriedku sa začala písať na konci 18. storočia. Všetky ďalšie inovácie v priebehu histórie prispeli k tomu, že sa bicykel stal jedným z najpoužívanejších a najobľúbenejších súkromných dopravných prostriedkov. Bicykel nám už vyše sto rokov slúži nielen ako dopravný prostriedok, ale aj ako obľúbená športová pomôcka. Najmä v tomto období, keď je vonku pekné počasie, mnohí oprášia svoj bicykel a vyrazia na cesty. Pred tým by si však mali uvedomiť, že pri jazde na bicykli treba dodržiavať určité pravidlá. Nielen preto, aby sa vyhli pokute, ale najmä z hľadiska bezpečnosti, aby sa výlet na bicykli neskončil tragicky.

Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Môžu ju použiť aj korčuliari a lyžiari, ale tak, aby neohrozili cyklistov. Kde takáto cestička nie je, jazdí sa pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou. Neprípustné je jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť druhý bicykel, ručný vozík, zviera a predmety, ktoré ohrozia cyklistu a ostatných účastníkov cestnej premávky. Cez cestu a po priechode pre chodcov môže cyklista prejsť len ak zosadne z bicykla, vtedy sa stáva chodcom. Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista na sebe reflexné prvky, alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Mimo obce musí mať cyklista ochrannú prilbu a dieťa do 15 rokov aj v obci. Ak je na bicykli sedadlo na prepravu dieťaťa (musí mať pevné podpery na nohy), iba osoba staršia ako 15 rokov môže takto viezť osobu mladšiu ako 10 rokov. Aby cyklistická prilba plnila svoju funkciu, musí byť správne pripevnená. Musí mať zodpovedajúcu veľkosť a upevnená tak, aby sedela na temene hlavy, vodorovne s úrovňou očí. Prilba nesmie byť posunutá ani do čela a ani do tyla, aby chránila hlavu čo najlepšie.

Tak ako vozidlá musia mať povinnú výbavu, tak aj bicykel musí spĺňať určité podmienky, aby mohli cyklisti bezpečne vyraziť na cesty. Základným pravidlom je síce vidieť, a byť videný, ale je tu aj niekoľko ďalších rád pre bezpečnú jazdu bicyklom. Bicykel musí byť vybavený dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami, konce rúrok riadidiel musia byť ukončené napríklad zátkami alebo rukoväťou. Vzadu musí byť červené odrazové sklo svietiace dozadu. Môže byť nahradené odrazovými materiálmi na odeve alebo obuvi cyklistu. Reflexné pásy sa používajú na ľavej ruke a nohe. Reflexné prvky zvyšujú viditeľnosť v šere, v tme odrážajú svetlo späť k reflektorom auta až na vzdialenosť 200 metrov. Umožňujú vodičovi auta včas zareagovať a zabrániť nehode. Nad predným kolesom musí byť biele odrazové sklo. Odrazové sklá oranžovej farby musia byť na oboch stranách pedálov a na lúčoch kolies. Počas jazdy za zníženej viditeľnosti je dôležité riadne osvetlenie. Vpredu biele svetlo, prípadne biele prerušované svetlo do vzdialenosti 20 metrov. Vzadu červené svetlo, alebo aj prerušované, môže byť kombinované so zadným červeným odrazovým sklom. Kapacita svietivosti najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia. Bicykel môže byť vybavený aj blatníkmi prekrývajúci celú šírku pneumatiky, krytom reťaze, pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa a nosičom batožiny. Ak rodičia berú dieťa na výlet bicyklom, dieťa treba mať vždy pred sebou, na očiach, aby mohli jeho jazdu ovplyvniť prípadným upozornením. Treba dbať na to, aby jeho zdravie bolo dostatočne chránené - prilbou, chráničmi na končatiny, reflexnými prvkami na odeve.

Podľa zákona hrozí pokuta vo výške 30 eur cyklistom, ktorí na sebe nemajú za zníženej viditeľnosti reflexné prvky alebo odev. Za jazdu mimo obce bez ochrannej prilby hrozí pokuta 10 eur. Pokuta 60 eur hrozí cyklistom ak ohrozujú iných účastníkov najmä vedením druhého bicykla za jazdy, ručného vozíka alebo psa a iných predmetov, ktoré by sťažovali vedenie bicykla. Oveľa vyššie sankcie však hrozia cyklistom, ak jazdia pod vplyvom alkoholu.

Cyklisti zabúdajú na to, že aj oni sú účastníkmi cestnej premávky a nemôžu jazdiť na bicykli pod vplyvom alkoholu. V minulom roku zavinili cyklisti celkovo 404 dopravných nehôd, pod vplyvom alkoholu bolo 92 osôb, stratu na životoch sme zaznamenali v 10 prípadoch. Od začiatku tohto roka do konca apríla zavinili cyklisti 59 nehôd, pod vplyvom alkoholu bolo 12 cyklistov, nehodu neprežili dvaja. Rôznymi preventívnymi akciami upozorňujeme nielen cyklistov, ale aj chodcov na to, aké je nebezpečné pohybovať sa na ceste bez označenia a nesprávnym spôsobom.

ZDROJ: www.minv.sk

Bicykel – dopravný prostriedok s dvomi za sebou umiestnenými kolesami pripevnenými na rám a poháňaný pedálmi. Toľko z teórie, čo je vlastne bicykel. Takmer každý ho má doma a stal sa dennodennou súčasťou mnohých. Možno aj vy patríte k nadšencom bicyklovania, ale zamysleli ste sa niekedy nad tým, kto ho vlastne vynašiel a prečo? Čítajte ďalej, dozviete sa viac.

História bicykla – viete, že už má 200 rokov?

Vynálezca bicykla

Jednoznačne sa nedá určiť, kto bol vlastne vynálezcom bicykla. Najstarší predchodca bicykla mal mnoho rôznych typov dopravných prostriedkov na ľudský pohon a nazýval sa velocipéd. Dlho bol ako najstarší bicykel uvádzaný vynález z roku 1790 od Francúza Comte de Sivrac. Mnohí historici sú však presvedčení o tom, že tento bicykel nikdy nejestvoval a bol vytvorený len francúzskym historikom bicyklovania menom Louis Baudry de Saunier. Za pôvodcu dnešného bicykla je považovaný Nemec Karl Friendrich von Drais.

Prečo Drais vynašiel bicykel?

Vynálezu bicykla prialo množstvo priaznivých okolností. Paradoxne veľkú úlohu zohrával nedostatok potravín a súvisiaci hlad. Keďže najčastejšie používaným prostriedkom na prekonávanie vzdialeností boli kone a počas hladu i neúrody prišlo k ich dramatickému úbytku, začal sa Drais pohrávať s myšlienkou nahradenia koní nejakým iným prostriedkom. Keďže parné stroje už boli na svete a ich prevádzka bola nákladná, chcel zostrojiť niečo pre jednoduchých a obyčajných ľudí.

Predchodca bicykla mal štyri kolesá

Prvý stroj, ktorý Drais navrhol, mal štyri kolesá. Dal ho vyrobiť u skúsených majstrov, keďže sám nebol remeselníkom. Stroj bol síce ľahký, jednoducho sa ovládal, ale veľkou nevýhodou bolo, že ho musel opäť niekto ťahať, buď kone alebo ľudia. Postupom času si však uvedomil, že štvorkolesové vozidlo nie je tým, čím chcel a rozhodol sa, že kolesá budú len dve.

Prvý predchodca bicykla

Písal sa rok 1817, áno je to už vyše 200 rokov, keď svetlo sveta uzrel prvý predchodca bicykla. Bývalý úradník Karl von Drais z Mannheimu zostrojil prvý bežiaci stroj. Bol vyrobený z dreva a mal dve kolesá. Jazdec ho poháňal svojimi nohami, ktorými sa odrážal od zeme, pričom dosiahol rýchlosť asi 15 kilometrov za hodinu. Mohli by sme ho prirovnať k detskému odrážadlu alebo kolobežke, pretože fungoval na rovnakom princípe.
Predné koleso sa dalo otáčať do strán a tak jazdec mohol riadiť aj smer. Konštrukciu mal stabilnú a vynálezca si ho dal patentovať pod názvom drezina. No tento predchodca bicykla po skončení hladomoru opäť upadol do zabudnutia. Cyklistom totiž prekážalo jazdiť po zablatených cestách a keď jazdili po chodníkoch, znepríjemňovali život okoloidúcim. Rozmach bicyklovania sa tak veľmi rýchlo skončil.

Bicykel s pedálmi

Prvý ozajstný bicyklel poháňaný pedálmi bol zostrojený v roku 1839. Vynašiel ho Kirkpatrik MacMillan, ktorý pridal na bicykel pedálový mechanizmus. Bicykel mal hriadeľ spájajúci zadné koleso s pedálmi. Ani tento bicykel sa však neujal v praxi. Problém bol v tom, že pri jednom otočení pedálmi sa aj koleso otočilo iba jedenkrát a tak bolo bicyklovanie veľmi namáhavé.

staré bicykle

Bicykel s veľkým kolesom

Na uľahčenie bicyklovania sa na bicykloch zväčšilo predné koleso, takže sa bicykel na jedno otočenie pedálov dostal oveľa ďalej. Bicykel bol produktom Angličana Jamesa Starleyho z roku 1870. Vtedajšie bicykle mali od tých dnešných veľmi ďaleko, boli takmer neovládateľné a zle sa na ne vystupovaloi schádzalo. Sedelo sa totiž na vysokom prednom kolese, čo robilo bicykel nebezpečným pre možný pád z výšky.

Klasický bicykel

Väčší úspech dosiahol bicykel Jamesa Starleyhoz roku 1885, keď bol zostrojený prvý bicykel s reťazou. Takto získal bicykel veľkú rýchlosť. Vďaka malým kolesám bol stabilnejší a medzi ľuďmi si získaval stále viac priaznivcov.
Bicykel v minulosti boli veľmi drahým koníčkom a nemohli si ho dovoliť všetci. Až postupná masová výroba z neho spravila skvelý, jednoduchý a dostupný dopravný prostriedok.

Bicykel v nedávnej dobe

Postupne začali pribúdať na bicykli rôzne dôležité súčasti, okrem pedálov a reťaze to boli svetlá na osvetlenie cesty a samozrejme, lankové brzdy, aj keď sa najskôr brzdilo spätným pohybom pedálov, čo ostalo na niektorých bicykloch až dodnes.

Bicykle sa stali aj jedným z pracovných nástrojov a tak na ňom chodili do práce lekári, poštoví doručovatelia alebo kuriéri, ktorí ich používali na dopravu tovaru. V minulosti sa často využívali bicykle aj vo vojne na premiestňovanie vojakov. Už v prvej svetovej vojne ich používalo Nemecko i Francúzsko na presun vojsk. V druhej svetovej vojne ich Nemecko použilo opäť.

V roku 1908 bol zostrojený prvý závodný, čiže pretekársky bicykel, ktorý mal riadidlá, tzv. barany. Takto ho poznáme až dodnes, len s tým rozdielom, že dnes má lepšiu výbavu a je vyrobený z kvalitnejších materiálov.

športový bicykel

Bicykel súčasnosti

Bicykle sa neustále zdokonaľovali a dnešné bicykle sa od tých z minulosti líšia len tým, že majú neporovnateľnú výbavu. Veľký dôraz sa tiež prikladá zvyšovaniu bezpečnosti cyklistu. Dnešná moderná doba so sebou priniesla napríklad elektrobicykle, ktorými môžeme prekonávať aj veľké vzdialenosti. Budúcnosť bicyklu aj naďalej praje, ide totiž o ekologický dopravný prostriedok, ktorý bude vždy v kurze.

ZDROJ: www.slovakiabike.sk